Jaka może być przyczyna
Co to jest check engine, czyli jak działa układ samodiagnozujący?
Check engine jest kontrolką, która sygnalizuje błędy obecne lub zapisane w pamięci komputera samochodu. Kontrolkę Check Engine posiadają wszystkie współczesne samochody. Od 2001 r. wszystkie modele homologowane na europejskim rynku muszą być wyposażone w układ samodiagnozujący. Układ ten, w skład którego wchodzą liczne czujniki, na bieżąco monitoruje między innymi pracę układu napędowego i przesyła informacje do centralnego komputera. Wszelkie odstępstwa są przyczyną pojawienia się na desce rozdzielczej kontrolki silnika. W ten sposób prawodawcy dbają z jednej strony o Twoje bezpieczeństwo, a z drugiej – o środowisko. Potencjalna usterka może bowiem być przyczyną nie tylko nieprawidłowego zachowania auta na drodze, ale także powodować wyższe spalanie bądź emisję większej ilości zanieczyszczeń do atmosfery. W dobie nieustannej popularyzacji ekomobilności ma to istotne znaczenie.
Pamiętając o tym, że kontrolka silnika jest w każdym aucie (pomijając samochody naprawdę stare), warto przy zakupie używanego samochodu sprawdzić, czy kontrolka w ogóle się zapala. Niestety wśród nieuczciwych sprzedawców popularna jest praktyka zaklejania nieprześwitującą taśmą świecącej się kontrolki check engine. Dlatego tak istotne jest sprawdzenie działania wszystkich kontrolek przed zakupem samochodu.
Po przekręceniu kluczyka na pierwszą pozycję, na tablicy przyrządów powinny zaświecić się wszystkie kontrolki (część na chwilę, część będzie się świeciła do momentu uruchomienia silnika). Twój niepokój powinien wzbudzić brak wspomnianej kontrolki – może to oznaczać, że poprzedni właściciel auta, nie mogąc usunąć usterki, po prostu ją odłączył bądź zakleił. Jest to również sygnał, że auto mogło uczestniczyć w poważniejszej kolizji i nie zlikwidowano jej wszystkich następstw. T o z kolei może powodować zwiększenie kosztów eksploatacji samochodu w przyszłości bądź doprowadzić do wypadku.
Samochód nie odpala? Coś poszło nie tak.
Przekręcasz kluczyk albo naciskasz przycisk i… nic. Silnik nie odpala. To najgorsza wiadomość dnia. Dlaczego silnik nie chce zapalić? Jak szybko sprawdzić, co się zepsuło? Najważniejsze to nie wpadać w panikę i spokojnie przejść przez naszą listę rzeczy do sprawdzenia, kiedy silnik nie chce zapalić. Żeby jednak dowiedzieć się, dlaczego auto nie odpala, trzeba poznać zasadę działania jego silnika.
Teoretycznie, aby uruchomić silnik spalinowy, trzeba tylko trzech rzeczy: powietrza, paliwa i zapłonu. Ten ostatni w przypadku silnika benzynowego pochodzi oczywiście z iskry świecy zapłonowej, w silniku Diesla – z wysokiej temperatury sprężonego przez tłok powietrza. Tylko że rzeczywistość jest nieco bardziej skomplikowana.
- Powietrze musi być dostarczone w odpowiedniej ilości.
- Paliwo musi być odparowane (rozpylone), nieskroplone.
- Zapłon musi nastąpić we właściwym momencie.
- Rozrusznik musi zakręcić wałem korbowym, żeby zainicjować cały proces.
Mnóstwo procesów może zostać zaburzonych. Niemniej jednak większość z nich daje charakterystyczne objawy.
Samochód nie chce odpalić? Może brakuje mu prądu?
A więc auto nie odpala. Idźmy po kolei. Czy po przekręceniu kluczyka lub naciśnięciu przycisku (w przypadku silnika Diesla pamiętajmy o czasie niezbędnym do nagrzania świec żarowych) słychać „cyknięcie” rozrusznika? Jeśli nie, to znaczy, że nie płynie do niego w ogóle prąd (jeśli jest za słaby, rozrusznik będzie charakterystycznie „klikać”). Rozwiązanie? Wystarczy podłączyć inny akumulator lub podłączyć się kablami do innego auta i uruchomić swój pojazd. W ten sposób chwilowo usuniesz problem, ruszysz i dowiecie się, co było przyczyną tego, że samochód nie chce odpalić.
Akcja z wymianą akumulatora lub kablami działa? Masz zatem do wymiany akumulator – niezależnie od tego, czy został on wyeksploatowany, czy uległ awarii. Uszkodzenie może spowodować m.in. rozładowanie – przykładowo: gdy kiedyś zapomniałeś zgasić światła w aucie i zostawiłeś je włączone przez całą noc. Tyle że nim zakwalifikujesz baterię do wymiany, pamiętaj o uprzednim wyczyszczeniu (drobnym papierem ściernym) klem. Czasami problem z przepływem prądu pojawia się właśnie tu i czasami to właśnie z tego powodu auto nie chce odpalić.
Zapalona kontrolka silnika – przyczyny nie muszą być groźne
Zastanawiasz się pewnie: czy można jechać ze świecącą się kontrolką silnika? Przyczyną zapalonej kontrolki Check Engine może być niegroźna usterka, z którą możesz dalej jechać, taka jak:
- pojedyncze wypadnięcie zapłonu,
- zbyt niskie napięcie w instalacji elektrycznej podczas rozruchu,
- zaśniedziałe styki,
- wilgoć, która dostała się do instalacji
- nieprawidłowe wartości zmierzone przez czujniki (wspomniane wcześniej).
Jeśli kontrolka świeci się przez dłuższy czas i nie gaśnie po ponownym uruchomieniu silnika, wtedy najlepiej udaj się do mechanika
Niezwłocznie do warsztatu powinieneś się udać, gdy po zapaleniu kontroli Check Engine, silnik przeszedł w tzw. tryb awaryjny. N ie będziesz mógł wówczas rozpędzić się do większych prędkości, ponieważ silnik nie będzie w stanie wejść na wyższe obroty. Takie objawy mogą być oznaką naprawdę poważnej usterki.
Jaki jest prawidłowy puls?
Puls, inaczej tętno, jest rytmicznym ruchem ścian tętnicy, wywołanym przez skurcze mięśnia sercowego. Prawidłowy puls u osoby dorosłej mieści się w przedziale od 60 do 100 uderzeń serca na minutę. Po wysiłku fizycznym lub w wyniku stresu częstotliwość tętna może być wyższa, jednak jest to zjawisko naturalne. Puls najczęściej sprawdza się na tętnicy promieniowej, czyli tej znajdującej się na przedramieniu. Można go zbadać także na tętnicy szyjnej zewnętrznej, ramiennej, czy udowej.
Wartości prawidłowego pulsu są zmienne w zależności od wieku:
- puls u niemowląt - około 130 uderzeń na minutę,
- puls u dzieci - około 100 uderzeń na minutę,
- puls u młodzieży - około 85 uderzeń na minutę,
- puls u dorosłych - około 70 uderzeń na minutę,
- puls u osób starszych - około 60 uderzeń na minutę.
Prócz wieku istotna jest również kondycja fizyczna. Osoby regularnie uprawiające sport i będące w dobrej kondycji mają niższy puls niż osoby prowadzące siedzący tryb życia.
W przypadku udzielania pierwszej pomocy należy pamiętać, by sprawdzać tętno na tętnicach szyjnych. Zalecenie to jest zgodne z rekomendacją Europejskiej Rady Resuscytacji.

Przyczyny nadmiernego pocenia
- nadczynność tarczycy– może wystąpić pocenie w nocy, pocenie się stóp, ale czasem też nadmierna potliwość całego ciała, dolegliwości współwystępujące to zazwyczaj drżenie rąk, duży apetyt i jednoczesny spadek masy ciała, rozdrażnienie czy kołatanie serca,
- cukrzyca – pocenie się jest nasilone zwłaszcza podczas hipoglikemii, czyli niedocukrzenia, występują nocne poty, a także pocenie się głowy i pod pachami, otyli diabetycy pocą się także w fałdach skóry, co może prowadzić do infekcji bakteryjnych i stanów zapalnych,
- infekcje bakteryjne lub wirusowe, w których występuje gorączka, w tym m.in. gruźlica, bruceloza czy zapalenie wsierdzia,
- nowotwory – nadmierne pocenie się podczas snu i w dzień może występować u chorych na białaczkę, ziarnicę, chłoniaki, raka trzustki i z guzem chromochłonnym,
- zawał – nagłe oblanie się potem może być jednym z objawów zawału mięśnia sercowego, zwykle towarzyszy temu zamostkowy ból w klatce piersiowej,
- menopauza – u kobiet po 40. roku życia pocenie w nocy może wynikać z wejścia w okres przekwitania, uderzenia gorąca i poty mogą występować także za dnia,
- akromegalia – nadmierne pocenie się współwystępuje ze zmianami w wyglądzie, m.in. powiększonym nosem, ustami, językiem, żuchwą, dłońmi i stopami,
- jamistość rdzenia, neuropatia autonomiczna – w przebiegu tych chorób neurologicznych może wystąpić zjawisko nadmiernego wydzielania potu.
Zobacz film: Jak sobie radzić z nadmierną potliwością. Źródło: Dzień Dobry TVN
Natomiast pierwotna nadmierna potliwość nie ma wyraźnych przyczyn. Zauważa się rodzinne występowanie tego zjawiska, więc podejrzewa się, że może mieć ono uwarunkowanie genetyczne. W takich przypadkach może występować nadmierne pocenie się głowy, dłoni, pod pachami, a także stóp i całego ciała.
