Dodatek do benzyny przeciw starzeniu - Nowa era ochrony silnika
Dodatek do paliwa – czy warto?
Na pytanie powyżej bez wahania odpowiadamy: tak! Produkty do paliw dostępne obecnie na rynku to coś więcej niż zwykły płyn oczyszczający. Dobrze dobrany preparat sprawia, że samochód zużywa mniej paliwa, zapobiega tworzeniu się osadów, a także przedłuża trwałość i żywotność filtra cząstek stałych, przewodów paliwowych oraz wielu innych komponentów.
Zastosowanie dodatków może różnić się w zależności od marki, dlatego przede wszystkim kieruj się zaleceniami producenta. W większości przypadków dodatek do paliwa dodaje się przy każdym tankowaniu, a ulepszacze oleju silnikowego podczas wymiany tego oleju. Środki tego rodzaju z powodzeniem wykorzystują zarówno kierowcy samochodów osobowych, jak i ciężarowych.
Najlepsze rezultaty osiągniesz jednak, stosując dobre paliwo w połączeniu ze sprawdzonym dodatkiem. Wiele takich produktów znajdziesz w ofercie sklepu Zadbana Bryka. Troszczymy się zarówno o zewnętrzną część samochodów, jak i ich serce, dlatego zachęcamy do odpowiedniej pielęgnacji układu paliwowego. Zobacz, co umieściliśmy na wirtualnych półkach sklepu i wypróbuj nasze produkty, a przez długi czas będziesz cieszyć się sprawnym samochodem.
Już od stycznia nowa benzyna E10, która wykończy stare auta? To musisz wiedzieć
Benzyna E10 to paliwo, w którym zawartość etanolu wynosi około 10% zawartości. Etanol jest biokomponentem, dodawanym do benzyny, który ma zapewnić zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych. To czy paliwo E10 jest bezpieczne dla silnika pojazdu Kierowcy mogą sprawdzić na klapce wlewu paliwa lub instrukcji pojazdu. Listę modeli motocykli i samochodów z silnikami przystosowanymi do jazdy na benzynie E10 i tych które nie są do tego przystosowane publikuje DAT. Informacje można również uzyskać na stronie ACEA
Od wielu lat obowiązują unijne przepisy, w myśl których do paliw ropopochodnych dodawane mają być biokomponenty – do benzyn dodaje się alkoholu (bioetanol – czyli alkohol etylowy produkowany z biomasy, czyli ze zboża, ziemniaków, buraków cukrowych, kukurydzy), do oleju napędowego dodawane są estry kwasów tłuszczowych (FAME/RME) – czyli ten sam dodatek, który jest też oferowany jako czysty tzw. biodiesel. To, ile tych biododatków ma trafiać do paliw w skali rynku, określa tzw. Narodowy Cel Wskaźnikowy. Nasi zachodni sąsiedzi już kilka lat temu wprowadzili benzynę E10 na swoje stacje paliw.
Rozróżniamy dwa rodzaje etanolu:
– syntetyczny który jest wytwarzany z ropy naftowej oraz
-organiczny do produkcji którego służą rośliny zawierające skrobię (pszenica i kukurydza, ziemniak) lub rośliny zawierające sacharozę (burak cukrowy i trzcina cukrowa). Rośliny przekształcane w bioetanol poddawane są fermentacji, a następnie destylacji.
Od 12 października 2018 r. na stacjach mamy zmienione oznaczenia benzyny, oleju napędowego. Wcześniej oznaczenia benzyn informowały o liczbie oktanowej i braku związków ołowiu (np. PB95, PB98), a olej napędowy był po prostu olejem napędowym. Aktualne oznaczenia, zgodne z dyrektywą unijną z 2014 r., informują właśnie o domieszce biokomponentów.
Czym są dodatki do paliwa?
Dodatki do paliwa to szeroka grupa różnych produktów chemicznych, które dodaje się do benzyny i oleju napędowego. Celem stosowania takich preparatów jest najczęściej zwiększenie ochrony silnika, zadbanie o większą czystość układu paliwowego czy czyszczenie wtrysków i ich regeneracja. Dzięki dodatkom do benzyny i Diesla można ograniczyć zużycie jednostki napędowej, zmniejszyć spalanie paliwa czy poprawić parametry pracy silnika.
W wielu przypadkach dodatki do paliwa – benzyny czy oleju napędowego – stosowane są profilaktycznie, by zabezpieczać elementy układu paliwowego przed przedwczesnym zniszczeniem i awarią, do których może dojść w wyniku tankowania słabej jakości paliwa. Często nie wiemy, czy wspomniane paliwo jest wysokiej klasy albo chcąc zaoszczędzić na kolejnych wizytach na stacji benzynowej, wybieramy to tańsze. W takim przypadku warto zainwestować w taki dodatek, by nie doprowadzić silnika do stanu, w którym wymagana byłaby natychmiastowa reakcja ze strony mechanika.
Jak wybrać odpowiedni specyfik tego rodzaju? Czy rzeczywiście przynoszą one takie korzyści, o jakich zapewniają producenci dodatków do paliwa? Czy warto po nie sięgać?
Stare auta w obliczu Benzyny E10
Uwaga, zagrożenie związane z benzyną E10 w starszych samochodach, dotyczących tego rodzaju paliwa. Oto kilka problemów:
- Korozja i uszczelnienie: Etanol może działać korozyjnie na niektóre metale i materiały, co może być powodem korozji elementu układu paliwowego. Ponadto, niektóre starsze zabezpieczenia i elastomery mogą być mniej odporne na działanie etanolu, co może wykluczać ich zastosowane.
- Istniejące silniki: Starsze silniki mogą mieć komponenty, przewody paliwowe, pompy paliwa itp., które nie są dostosowane do pracy z paliwem pochodzącym z 10% etanolu. To może zawierać elementy, które zawierają lub zawierają te elementy.
- Problem z układem zasilania: Benzyna E10 może być przyczyną problemów z układem zasilania, takich jak zatkanie filtra paliwa z uwolnienia się z układu paliwowego.
- Obniżona energia energetyczna: Etanol ma inną wartość energetyczną niż benzyna, co oznacza, że zasilane benzyną E10 pojazdy mogą pokonywać mniejszą odległość. Alkohol (bioetanol) ma ok. 1/3 niższą wartość opałową niż benzyna, wynosi ona ok. 6,28 kWh/l dla bioetanolu i ok. 8,9 kWh/l dla benzyny premium, z minimalną domieszką biokomponentów. W silniku nie spalamy czystego Etanolu dlatego różnica w kaloryczności na niekorzyść paliwa z większą domieszką biokomponentów wynosi 1-2 proc., czyli powinno być niezauważalne.
Aby sprawdzić te wymagania, producenci zalecają sprawdzanie rodzaju paliwa, które można zastosować w określonym pojeździe. Starsze samochody mogą wymagać regulacji, aby dostosować je do zasilania benzyną E10. Jeśli nie jesteś pewien, zawsze warto udać się do warsztatu specjalistycznego.
Benzyna E10 ile oktanów – to wielokrotnie pojawiające się pytanie. Biokomponenty nie zawierają siarki, dodatek bioetanolu do benzyny podwyższa jej liczbę oktanową (paliwa z domieszką alkoholu od lat stosuje się w motorsporcie)
U nas zapłacisz kartą