Dodatek do benzyny przeciw starzeniu - Nowa era ochrony silnika
Już od stycznia nowa benzyna E10, która wykończy stare auta? To musisz wiedzieć
Benzyna E10 to paliwo, w którym zawartość etanolu wynosi około 10% zawartości. Etanol jest biokomponentem, dodawanym do benzyny, który ma zapewnić zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych. To czy paliwo E10 jest bezpieczne dla silnika pojazdu Kierowcy mogą sprawdzić na klapce wlewu paliwa lub instrukcji pojazdu. Listę modeli motocykli i samochodów z silnikami przystosowanymi do jazdy na benzynie E10 i tych które nie są do tego przystosowane publikuje DAT. Informacje można również uzyskać na stronie ACEA
Od wielu lat obowiązują unijne przepisy, w myśl których do paliw ropopochodnych dodawane mają być biokomponenty – do benzyn dodaje się alkoholu (bioetanol – czyli alkohol etylowy produkowany z biomasy, czyli ze zboża, ziemniaków, buraków cukrowych, kukurydzy), do oleju napędowego dodawane są estry kwasów tłuszczowych (FAME/RME) – czyli ten sam dodatek, który jest też oferowany jako czysty tzw. biodiesel. To, ile tych biododatków ma trafiać do paliw w skali rynku, określa tzw. Narodowy Cel Wskaźnikowy. Nasi zachodni sąsiedzi już kilka lat temu wprowadzili benzynę E10 na swoje stacje paliw.
Rozróżniamy dwa rodzaje etanolu:
– syntetyczny który jest wytwarzany z ropy naftowej oraz
-organiczny do produkcji którego służą rośliny zawierające skrobię (pszenica i kukurydza, ziemniak) lub rośliny zawierające sacharozę (burak cukrowy i trzcina cukrowa). Rośliny przekształcane w bioetanol poddawane są fermentacji, a następnie destylacji.
Od 12 października 2018 r. na stacjach mamy zmienione oznaczenia benzyny, oleju napędowego. Wcześniej oznaczenia benzyn informowały o liczbie oktanowej i braku związków ołowiu (np. PB95, PB98), a olej napędowy był po prostu olejem napędowym. Aktualne oznaczenia, zgodne z dyrektywą unijną z 2014 r., informują właśnie o domieszce biokomponentów.
Biokomponenty w Paliwach: Wyważony Dylemat Ekologii i Gospodarki
Unijne przepisy nakazują dodawanie biokomponentów do paliw ropopochodnych. W przypadku benzyny, jest to bioetanol pozyskiwany z biomasy (zboże, ziemniaki, buraki cukrowe czy kukurydza). Cena benzyny E10 zwykle jest tańsza, ponieważ w związku z wyższą domieszką biokomponentów biokomponenty są inaczej opodatkowane. Zgodnie z dyrektywą unijną, od 2018 roku oznaczenia paliw na stacji informują o domieszce biokomponentów. Ma to być informacja i mieć wpływ na wybór kierowców.
Benzyna E10 to nie tylko nowy rodzaj paliwa na stacji, to także wyzwanie dla kierowców i producentów samochodów. Wprowadzenie tego paliwa niesie ze sobą korzyści ekonomiczne, jak i kontrowersje związane z oddziaływaniem na środowisko. Kierowcy muszą być gotowi na zmiany, a producenci samochodów muszą dostosować się do nowych standardów. Czy E10 zdominuje rynek, czy też inne z wielu opcji – czas dodatkowy. Jedno jest pewne: benzyna E10 to temat, który na pewno będzie budził emocje i kontrowersje wśród kierowców.
Nie powinniśmy tankować Benzyny E10 do:
-auta z instalacją LPG (benzyna używana jest przy rozruchu),
-starsze modele aut z mechanicznymi pompami paliwa i z zasilaniem gaźnikowym. (membrany w pompach i niskociśnieniowe przewody paliwowe mogą źle znosić kontakt z biododatkami),
-pojazdy z metalowymi zbiornikami paliwa używanych sporadycznie używanych ze względu na korozję,
-motocykle odstawione na zimowy postój,
-rzadko używane agregaty prądotwórcze,
-sporadycznie wykorzystywane piły spalinowe,
-kanistry, w których paliwo ma być dłużej składowane.
Artykuł ten dotyczy odpowiedzi na zmiany w polskim systemie napędowym, uwagi na temat kluczowych aspektów benzyny E10. Bezpieczeństwo, ekologia i ekonomia stosowania w przypadku rewolucji.
I na koniec, jeżeli jesteś fanem motoryzacji i nie tylko, a zastanawiasz się co zrobić z wolnym czasem? Wybierz się na jedną z bez wątpienia godnych uwagi imprez umieszczonych w naszym kalendarzu Zlot Spotkanie Motoryzacja Piknik sezon 2023.
Bestsellery
Uznawany za jeden z najbardziej skutecznych preparatów do czyszczenia wnętrza silnika. Jest bardzo łatwy w użyciu
TEC2000 ENGINE FLUSH PŁUKANKA DO SILNIKA 375ML
Syntetyczny, FULL SAPS, do silników benzynowych, Diesel oraz hybrydowych. Zastosowanie:
Olej silnikowy klasy performance,
MILLERS EE PERFORMANCE ECO 5W30 5L
W 100% syntetyczny, olej silnikowy, specjalnie zaprojektowany do najnowszych silnikó Mercedes Benz i Volkswagen, benzynowych i Diesla
MOTUL 8100 X-CLEAN+ C3 5W30 5L
W 100% syntetyczny olej silnikowy specjalnie zaprojektowany do nowoczesnych samochodów, wyposażonych w silniki o dużych
MOTUL 8100 X-CESS 5W40 5L
Oparty na PAO (polialfaolefiny) w pełni syntetyczny, lekkobieżny olej silnikowy wykonany w technologii USVO® i sprawdzonej technologii
RAVENOL TURBO VST USVO SAE 5W40 5L
W pełni syntetyczny, wyczynowy olej silnikowy z formułą Triple Ester (potrójnych estrów) oraz technologią Nanodrive Ultra Low
CleanTEC - Środek do czyszczenia EGR i katalizatora oraz sondy lambda 106 - 300 ml
CleanTEC Premium ChemieŚrodek do czyszczenia EGR i katalizatora oraz sondy lambdaPojemność: 300 mlNr katalogowy: 106
Zużycie: 300 ml wystarcza do 80 l paliwa
Stosunek mieszania: 1:200
Do wszystkich silników benzynowych i wysokoprężnych oraz pojazdów hybrydowych.
Środek czyszczący do sond lambda to specjalnie opracowany wysokowydajny środek czyszczący, który skutecznie i trwale usuwa brud, sadzę i osady węglowe w całym układzie wydechowym, zwłaszcza w obszarze katalizatora, sondy lambda, turbosprężarki i zaworu EGR.
Przy regularnym stosowaniu zapewnia ochronę przed ponownym zanieczyszczeniem, zwiększa oszczędność paliwa, optymalizuje pracę silnika oraz zapewnia prawidłową pracę katalizatora i sondy lambda. Wspomaga KAT, EGR, czyszczenie sondy lambda zgodnie z wartościami granicznymi emisji.
Dlaczego CleanTEC do czyszczenia EGR i katalizatora oraz sondy lambda?Z czasem postępujące zanieczyszczenie części zamontowanych w układzie wydechowym, takich jak katalizator, sonda lambda, turbosprężarka czy zawór EGR, prowadzi do znacznego wzrostu zużycia paliwa oraz emisji szkodliwych gazów spalinowych, takich jak np. B. tlenek węgla i węglowodór. Ponadto zauważalnie pogarsza się wydajność silnika. Te problemy są wspólne dla wszystkich pojazdów, zwłaszcza krótkodystansowych, wyposażonmych w EGR, z bezpośrednim wtryskiem i turbodoładowaniem oraz w obszarach o niskiej jakości paliwa. Często pojawiają się komunikaty o błędach OBD (On Board Diagnostics), które są wyświetlane kierowcy w jego kokpicie np.: Check Engine.

FAQ
1. Jaką rolę odgrywa dodatek do paliwa?Dodatki do paliw usprawniają działanie układu paliwowego, niwelują jego zużycie i oczyszczają jednostkę napędową, zatem poprawiają osiągi silnika.
2. Czym różnią się preparaty czyszczące i dodatki do paliwa?Środki do oczyszczania należy stosować profilaktycznie, w dłuższych odstępach, ponieważ są dość silne. Zwykłe dodatki możesz dodać do każdego tankowania.
3. Czy warto stosować dodatki do diesla?Tak. Odpowiednie dodatki w silnikach benzynowych i diesla służą ochronie silnika. W zależności od rodzaju preparaty mogą ponadto rozwiązać wiele innych problemów z samochodem.
