Jak skutecznie pozbyć się pryszczy za pomocą GIMP
Jak wkleić obrazek w Gimpie?
Jest to bardzo proste. Wiesz już jak wycinać obiekt i masz go zapisanego w schowku. Więc wystarczy, że teraz otworzysz w programie np. inny plik z grafiką lub utworzysz nowy pusty projekt graficzny i wkleisz skopiowane okno. Ja wybrałem tą drugą opcję. W istniejącym już projekcie graficznym możesz dodać nową warstwę i na niej wkleić skopiowaną grafikę. Żeby wkleić nasz obrazek wybieramy Edycja, a później Wklej. Oczywiście zazwyczaj trzeba będzie jeszcze przeskalować wklejone zdjęcie. Więcej o warstwach pisałem we wpisie o podstawach pracy na warstwach.
Usuwanie tła w Gimp – pomocne przybliżenie i nie tylko
W moim przypadku obrazek z przezroczystym tłem po użyciu gumki na chwilę obecną wygląda tak:
Przy lewej ręce kobiety ze zdjęcia trochę niedokładnie starłem tło, a jednocześnie za bardzo wytarłem jej ramię. W tym przypadku najpierw nieco zmniejszę rozmiar gumki i poprawię wycieranie.
Żeby dokładniej widzieć miejsca do poprawki, których mając „szare”, przezroczyste tło w tle – nie do końca na pierwszy rzut oka widać, dodałem sobie dodatkową żółtą warstwę jako tymczasowe tło obrazka. Równie dobrze może to być inny kolor – np. białe tło. Przy okazji dopracowywania obrazka zachęcam też do eksperymentowania z parametrami narzędzia – jak rozmiar, a także „Siła” i „Twardość”.
Taka mała wskazówka. Aby dokładniej usunąć elementy tła blisko postaci, a jednocześnie nie wytrzeć zbyt dużo warto sobie przybliżyć edytowany obszar projektu. Można tego dokonać w bardzo łatwy sposób. Po prostu skrolując z przytrzymanym klawiszem Ctrl (bez przytrzymanego klawisza Ctrl skrolując będziemy po prostu przesuwali obrazek).
Cofanie wycierania – gdy usunęliśmy nieco za dużo
A teraz po usunięciu pozostałych elementów tła przy ręce zajmę się poprawieniem nadmiernie wytartego ramienia. Niezbyt fajnie wygląda to na na edytowanym obrazku. W tym celu wybiorę opcję gumki „Cofanie wycierania” widoczną na samym dole parametrów Gumki.
Tutaj też zachęcam do eksperymentowania z opcjami „Siła”, „Twardość” i „Rozmiar”. W sytuacji gdy ustawicie jakiś parametr, a zapomnicie jakie były jego domyślne wartości – których wcześniej używaliście to obok wartości ustawianego parametru jest zawrócona strzałka. Strzałka ta przywraca wartości domyślne (po najechaniu na to pole widać także podpowiedź informującą o tym).
Wydaje mi się, że efekt na chwilę obecną jest zadowalający. Usunąłem też widoczność warstwy z wypełnionej jaskrawym żółtym kolorem – odznaczając „oko” widoczne przy danej warstwie – przez co jest niewidoczna.
Te ledwie widoczne kwadraty na brzegach zdjęcia wynikają z tego, że robiąc zrzut ekranu miałem zaznaczoną postać za pomocą zaznaczania prostokątnego.
Na naszym obrazku gdzieniegdzie owszem pozostały miejsca, które można byłoby jeszcze dopracować. Poprzez na przykład wycieranie gumką przy większym przybliżeniu lub np. rozmywanie lub wyostrzanie. Ale to już jest temat, na któryś kolejny wpis :).
GIMP: szybkie poprawianie zdjęć - jak wyretuszować piegi i przebarwienia skóry
Choć piegi są urocze, nie każdemu, kto je ma, przypadają do gustu – wiele piegowatych osób uważa je za skazę i stara się wszelkimi sposobami usunąć. Zobaczmy, jak pozbyć się piegów i innych punktów ze zdjęcia.
1. Po otwarciu zdjęcia w GIMP-ie klikamy na
i powielamy warstwę ze zdjęciem, by pracować na kopii.
2. Z przybornika wybieramy narzędzie Łatka i w panelu Opcje narzędzia dobieramy miękką końcówkę, duże krycie i rozmiar adekwatny do rozmiaru skazy. W zależności od potrzeby określamy też opcję Wyrównanie. W przypadku gęsto rozmieszczonych piegów dobrym wyborem jest Brak lub Stałe, by przy kolejnych kliknięciach źródło pikseli było nieruchome (aby bez kontroli nie przesuwało się na przestrzeń ze skazami).
3. Teraz z wciśniętym klawiszem Ctrl klikamy na miejsce, gdzie jest czysta, gładka skóra pozbawiona skaz.
Następnie klikamy na skazę
W ten sposób usuwamy zarówno krostki, znamiona, jak i piegi. Robimy to na dużym powiększeniu (ale od czasu do czasu oddalamy podgląd, by ocenić efekt z perspektywy). Klikamy zawsze w niedużej odległości od źródła, by tonacja skóry była podobna. Uwaga! Blisko kontrastowych miejsc, jak na przykład usta, najlepiej pracować narzędziem Klonowanie.
4. Jeśli efekt wydaje nam się za mało spektakularny, możemy go jeszcze dopracować inną metodą. Zaznaczamy górną warstwę, z której usunęliśmy piegi, i klikamy na
by powielić tę warstwę.
Możemy na chwilę wyłączyć jej widoczność (poprzez wyłączenie ikony oka przy warstwie).
U nas zapłacisz kartą